alkoholizm Leczenie alkoholizmu nie jest zadaniem łatwym ani dla osoby uzależnionej, ani dla jego najbliższych. Odstawienie alkoholu na bok powoduje nie tylko pogorszenie samopoczucia, ale również szereg problemów natury emocjonalnej. To stany depresyjne, pojawiające się myśli samobójcze, możliwe zachowania agresywne oraz silne bóle głowy, nudności i szereg innych dolegliwości związanych z odstawieniem alkoholu.

Alkoholik w czasie leczenia staje się jak małe, bezbronne dziecko i wymaga wyjątkowo silnego wsparcia ze strony swego najbliższego otoczenia. Często brak takiego wsparcia oraz bark odpowiednio silnej motywacji do zerwania z nałogiem sprawiają, że nawet po profesjonalnym leczeniu alkoholik w dość szybkim czasie wraca do picia. Ci, którym udało się skończyć z piciem, również potrzebują pomocy i ciągłego wsparcia.

Alkohol nie tylko wyrządził już pewne szkody w organizmie, ale również w psychice. Dla tych, którzy walczą z chorobą alkoholową, dużym wsparciem mogą być dostępne metody leczenia związane zarówno z tradycyjną medycyną, jak i z medycyną alternatywną. Ważne jest zatem odpowiednie leczenie odwykowe. Detoks pozwala oczyścić organizm z alkoholu, jednak nie jest w stanie zwalczyć potrzeby picia. A odstawienie alkoholu powoduje szereg problemów, jak zaburzenia snu czy (w poważniejszych przypadkach) powikłania psychiczne. Inne problemy związane z odstawieniem alkoholu to drgawki oraz stany lękowe, a nawet halucynacje. Ze względu na poważne kompilacje detoks należy przeprowadzić w odpowiednich warunkach, najlepiej klinice odwykowej lub w szpitalu. W odwyku takim pomagają liczne leki, które mogą złagodzić objawy związane z brakiem alkoholu. Dużą rolę odgrywa w czasie odwyku leczenie niepokoju oraz depresji. Z metod alternatywnych w leczeniu alkoholizmu mogą okazać się pomocne takie techniki, jak akupunktura, która może być pomocna z złagodzeniu objawów spowodowanych abstynencją , masaże oraz medytacja. Ważne jest także prawidłowe odżywianie, dzięki czemu można nieco poprawić stan zdrowia alkoholika. Ważna jest witamina A, której niedobory bardzo często występują u alkoholików oraz witamina C. Z minerałów bardzo duże znaczenie ma magnez oraz cynk.